راهنمای پس از عمل جراحی بیرون زدگی دیسک (هرنی دیسک)

هرنی دیسک - بیرون زدگی دیسکهرنی دیسک ( که همچنین به نام های فتق و یا بیرون زدگی دیسک نیز شناخته می شود ) یک قسمت از هسته داخلی دیسک ( نوکلئوس پولپوزوس ) بوده که از دیواره محکم خارجی ( آنولوس فیبروزوس) بیرون می زند و به ناحیه کانال نخاعی وارد می شود. و باعث فشار به اعصاب و نخاع می شود.

برای تسکین درد  ناشی از هرنی دیسک اغلب  از روش جراحی لامینوتومی میکروسکوپی کمر و یا آندوسکوپیک استفاده می شود. این عمل از طریق ایجاد یک برش کوچک در قسمت کمر و در ناحیه ای که هرنی دیسک ایجاد شده است انجام میشود. در مواردی که هرنی دیسک وسیعتر و با فشار دو طرفه باشد جراح ممکن است اقدام به لامینکتومی(حذف کامل لامینا) کند.معمولا در جراحی میکرودیسککتومی نیازی به تعبیه پروتز نیست.

 در عمل جراحی دیسک گردنی جراح با یک برش کوچک(معمولا از جلو گردن) به ستون فقرات دسترسی پیدا میکند و اقدام به حذف قسمت بیرون زده دیسک می کند و بجای دیسک پروتز ثابت یا متحرک تعبیه میشود.

عمل جراحی هرنی دیسک یکی از رایج ترین عمل های جراحی ستون فقرات بوده که معمولا بیمار در همان روز و یا 24 ساعت پس از عمل با توجه به نظر پزشک معالج از بیمارستان مرخص می شود.

تا هنگام صلاح دید پزشک معالج از چرخش کمر یا گردن ( بسته به محل عمل هرنی دیسک ) و بلند کردن اجسام سنگین تر از 5 کیلوگرم خودداری کنید. همچنین از نشستن های طولانی مدت بیش تر از 45 دقیقه پرهیز کرده و چند قدمی راه بروید.

تغذیه

به علت داروهای بیهوشی که در حین عمل استفاده شده بعد از عمل و تا تشخیص کادر درمان می بایستی از غذاهای آبکی استفاده کنید. عمل جراحی هرنی دیسک هیچگونه منع غذایی به همراه ندارد.

استحمام

تا 3 روز پس از عمل جراحی می بایستی از استحمام خودداری کرده و پس از آن با اجازه پزشک موقع استحمام محل زخم رابا پانسمان ضدآب بپوشانید. با همراه و روی صندلی نشسته و دوش بگیرید. بعد از حمام در صورت خیس شدن زیر پانسمان آنرا تعویض کنید.

راه رفتن

بعد از جراحی میتوانید با کمربند طبی نشسته و روزی 2 تا 3 بار در حد تحمل راه بروید. در صورت تجویز پزشک روزها تا 3 هفته جوراب واریس پوشیده شود.در هنگام استراحت نیز حرکات انگشتان و مچ پا را بطور متناوب انجام دهید. از نشستن و خوابیدن روی زمین خودداری کرده و از توالت فرنگی استفاده کنید.

در صورت نداشتن مشکل خاص، 3هفته بعد از ترخیص به مطب پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم

  • از پرش ، دویدن و یا هر چیزی که باعث حرکت شدید ستون فقرات شود جدا پرهیز نمایید.
  • از مصرف دخانیات و نیکوتین خودداری کنید.
  • سعی کنید بیشتر از غذاهای سبک ، کم چرب و حاوی فیبر فراوان استفاده نمایید.
  • هرگز برای مدت طولانی بی حرکت نبوده و کمی قدم بزنید.
  • سعی کنید هر روز میزان پیاده روی خود را کمی بیشتر کنید.
  • بازگشت به ورزش طبق نظر پزشک معالج و متخصص پزشکی ورزشی از حدود هفته 6 تا 8 بعد شروع میشود.

حرکات ممنوع

  • خم شدن: تا 4 هفته از کمر خم نشوید ولی می توانید از زانو ها و لگن ها برای خم شدن کمک بگیرید.
  • چرخش کمر
  • بلند کردن اجسام سنگین تر از 5 کیلوگرم

بریس (کمربند)

استفاده از بریس به شما کمک میکند که ناخواسته حرکات ممنوع را انجام ندهید و ستون فقرات شما را در وضعیت صحیح ثابت نگه می دارد و معمولا 4 تا 6 هفته توصیه میشد.

رانندگی

معمولا تا دو هفته پس از عمل جراحی می بایستی از رانندگی خودداری کرده و پس از آن می توانید مسافت های کوتاه را رانندگی کرده و هر یک ساعت توقف کرده و کمی راه بروید.

علائم خطر

در صورت مواجهه با هر کدام از موارد زیر سریعا به بیمارستان مراجعه نموده و یا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید و مقاوم به درمان دارویی
  • عدم کنترل ادرار و مدفع
  • تب بالای 38 درجه
  • ترشح از محل عمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید