راهنمای پس از عمل‌ جراحی کایفوپلاستی

پوکی استخوان در ستون فقراتکایفوپلاستی یک روش جراحی پیشرفته با هدف درمان شکستگی های فشاری مهرهای ستون فقرات می باشد. در این مدل از شکستگی مهره ها به علت پوکی استخوان و بر اثر فشار وارد شده شکسته و در خود فرو می روند. کایفوپلاستی یک روش جراحی پیشرفته با هدف درمان شکستگی های فشاری مهرهای ستون فقرات می باشد. در این مدل از شکستگی مهره ها به علت پوکی استخوان، و بر اثر فشار وارد شده شکسته و در خود فرو می روند.افراد با پوکی استخوان همیشه در معرض این شکستگیها بوده و درمان آن از شکستگی مجدد نیز پیشگیری میکند. کایفوپلاستی علاوه بر ایجاد استحکام در مهره شکل و ارتفاع آنرا نیز به حالت نزدیک نرمال برمیگرداند.

پاسخ چند سوال رایج در عمل جراحی کایفوپلاستی

• مدت زمان عمل کوتاه (20 تا 30 دقیقه) و معمولا بدون بیهوشی خواهد بود.
  • نیازی به بستری نمی باشد و معمولا چند ساعت پس از عمل از بیمارستان مرخص خواهید شد.
  • محل زخم تا چند روز پس از عمل درد میکند که طبیعی می باشد.

تغذیه پس از عمل جراحی کایفوپلاستی

انجام عمل کایفوپلاستی هیچ گونه منع تغذیه ای همراه ندارد و می توانید مانند سابق تمام مواد غذایی و لبنیات کافی را مصرف کنید.

راهنمای استحمام پس از عمل جراحی کایفوپلاستی

تا 3 الی 4 روز پس از عمل جراحی می بایستی از استحمام خودداری کرده و پس از آن با اجازه پزشک موقع استحمام محل زخم رابا پانسمان ضدآب بپوشانید. با همراه به حمام رفته و روی صندلی نشسته و دوش بگیرید. بعد از حمام در صورت خیس شدن زیر پانسمان آنرا تعویض کنید.

شکستگی مهره و کایفوپلاستی

راه رفتن

بعد از جراحی کایفوپلاستی میتوانید با کمربند طبی نرم نشسته وروزی 2 تا 3 بار در حد تحمل راه بروید. در صورت تجویز پزشک روزها تا 3 هفته جوراب واریس پوشیده شود.در هنگام استراحت نیز حرکات انگشتان و مچ پا را بطور متناوب انجام دهید.

از نشستن و خوابیدن رو زمین خودداری کرده و از توالت فرنگی استفاده کنید.

3 هفته پس از عمل برای بررسی مهره عمل شده می بایستی به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم

• کیفوپلاستیاز پرش ، دویدن و یا هر چیزی که باعث حرکت شدید ستون فقرات شود جدا پرهیز نمایید.
  • از مصرف دخانیات و نیکوتین خودداری کنید.
  • سعی کنید بیشتر از غذاهای سبک ، کم چرب و حاوی فیبر فراوان استفاده نمایید.
  • هرگز برای مدت طولانی بی حرکت نبوده و کمی قدم بزنید.
  • سعی کنید هر روز میزان پیاده روی خود را کمی بیشتر کنید.
  • بازگشت به ورزش طبق نظر پزشک معالج و متخصص پزشکی ورزشی از حدود هفته 6 تا 8 بعد شروع میشود.

حرکات ممنوع پس از عمل جراحی کایفوپلاستی

• خم شدن: تا حدود 3 ماه از کمر خم نشوید ولی می توانید از زانو ها و لگن برای خم شدن کمک بگیرید.
  • چرخش کمر
  • بلند کردن اجسام سنگین تر از 5 کیلوگرم
  • استفاده از دخانیات

مراقبت از زخم

هر 2 تا 3 روز یکبار پانسمان تعویض شود (بمدت 2 تا 3 هفته). روی زخم صرفا اسپری الکل 70 درصد استفاده شده و از کشیدن بتادین یا سرم یا پماد آنتی بیوتیک روی آن خودداری شود.

رانندگی

توصیه می شود که پس از عمل رانندگی نکرده و توسط یک همراه به منزل بروید. 4 هفته بعد از عمل رانندگی بلامانع است.

درمان دارویی پوکی استخوان

برای جلوگیری از شکستگی های بعدی، درمان پوکی استخوان توسط پزشک شما انجام خواهد شد و آنرا جدی بگیرید.

علائم خطر و مراجعه به بیمارستان یا تماس با پزشک

• درد شدید و مقاوم به درمان دارویی