تزریق اپیدورال چیست؟

منظور از تزریق اپیدورال (Epidural Injection) تزریق داروهای ضد التهاب و بی حس کننده های طولانی اثر به فضای اطراف کانال نخاعی و ریشه های عصبی می باشد که این فضا به نام اپیدورال شناخته می شود. هدف از انجام تزریق اپیدورال کاهش التهاب در اطراف ریشه های عصبی و بدنبال آن کاهش درد ناشی از فشار روی ریشه های عصبی (بعلت تنگی کانال نخاع) می باشد. و جالب است بدانید که این روش درمانی برخلاف تزریق اوزون و دیسکوژل (ممنوع از نظر FDA) مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بوده که دارای مدت اثری تا ۶ ماه یا بیشتر می باشد.

داروهای مورد استفاده در تزریق اپیدورال معمولا شامل استروئیدها و داروهای بی حس کننده طولانی اثر می باشد. بعد تزریق این داروها  ممکن است شاهد کاهش درد و التهاب در اطراف اعصاب نخاعی همراه با بهبود کارکرد عصب های آسیب دیده به مرور زمان باشیم که با افزایش توانایی و مسافت راه رفتن توسط بیمار خود را نشان میدهد.

برای اثر گذاری کامل معمولا ۲ نوبت تزریق  و با فاصله ۲ تا ۳ هفته انجام میشود.

پزشک معمولا با استفاده از فلوروسکوپی محل دقیق تزریق را مشخص میکند.

برای جلوگیری از عوارض تزریق دارو و کنترل آنها معمولا تزریق در کلینیکهای روزانه یا بیمارستان انجام میشود و مدت کوتاهی پس از انجام تزریق بیمار  می تواند مرخص شود.

در چه مواردی از تزریق اپیدورال استفاده می شود؟

تزریق اپیدورال یکی از چندین روشی است که پزشک برای تسکین درد در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی یا دیسکوپاتی، همراه با ورزش درمانی و دارو برای بهبود شرایط بیمار و جلوگیری از عمل جراحی زودهنگام استفاده میکند.

همواره به خاطر داشته باشید که انتخاب روش درمانی توسط پزشک و با توجه به شرایط شما تعیین می شود گاهی شرایط بیمار به گونه ای می باشد که جراحی اجتناب ناپذیر و بهترین روش درمان است.

از تزریق اپیدورال در موارد زیر استفاده میشود :

• تنگی کانال نخاعی خفیف و متوسط بدون پاسخ به درمان طبی
  • بیرون زدگی (هرنی) دیسک و عدم پاسخ به درمان دارویی
  • چسبندگی پس از اعمال جراحی ستون فقرات
  • تنگی شدید کانال نخاعی (نیازمند جراحی) که بعلت بیماریهای زمینه ای شدید  امکان بیهوشی و جراحی وجود ندارد.

مراحل و نکات آماده شدن برای تزریق اپیدورال

در صورت لزوم به تغییر در داروهایتان پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

ترجیحا 3 تا 7 روز از داروهای ضد انعقاد خوراکی استفاده نشود.

همچنین برای چند ساعت( حدود 8 ساعت) قبل از تزریق از مصرف غذا و 2 ساعت از مصرف آب پرهیز نمایید.

تزریق اپیدورال چگونه باعث کاهش درد می شود؟

فضای تزریق اپیدورالداروهای مختلفی به فضای اپیدورال تزریق می شوند که هرکدام اثر گذاری خاص خود را دارند. کورتیکواستروئیدها به عنوان ضد التهاب عمل میکنند و باعث کاهش تورم در  اعصاب شده و در این مدت اعصاب اقدام به بازسازی والتیام قسمت های آسیب دیده خود میکنند. با تزریق مستقیم به فضای اپیدورال؛ دارو در فضای اپیدورال منتشر شده و قسمت های آسیب دیده و یا ملتهب اعصاب را می پوشاند.

بنابراین تزریق به فضای اپیدورال در کمر می تواند باعث کاهش درد در کمر و اعصاب خروجی به اندام تحتانی مانند اعصاب سیاتیک شود. به صورت مشابه اگر در فضای اپیدورال گردن تزریق انجام شود باعث کاهش درد گردن و اعصاب خروجی به اندام های فوقانی مانند اعصابی که به دست می روند میشود ( به طور مثال باعث کاهش درد شانه و بازو و دست میشود).

تزریق اپیدورال می تواند دارای مدت اثری تا ۶ ماه یا بیشتر باشد.

کاهش درد ناشی از تزریق ممکن است از چند ماه تا چند روز متغییر باشد و در صورت بازگشت درد ممکن است تزریق مجدد و یا درمان جایگزین به شما پیشنهاد شود.

نحوه انجام تزریق اپیدورال به چه صورت می باشد؟

تزریق اپیدورال معمولا یک عمل سرپایی بوده و نیازی به بستری بیمار نمی باشد با این حال از پزشک خود سوال کنید که آیا احتیاج به بستری دارید یا خیر.نحوه تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال معمولا چند دقیقه طول میکشد ولی بیشتر زمان برای تصویر برداری با فلوروسکوپی سپری می شود.

جهت انجام تزریق بر روی میز فلوروسکوپی رفته و بر روی شکم یا پهلو دراز می کشید. سپس پزشک محل تزریق را مشخص کرده و پوست را ضد عفونی میکند و در نهایت با استفاده از بی حسی موضعی محل تزریق را کاملا بی حس میکند.

با بی حس شدن محل تزریق پزشک با استفاده از فلوروسکوپی محل دقیق ورود سوزن را مشخص میکند هنگامی که سوزن وارد می شود پزشک ماده حاجب را تزریق میکند تا محل دقیق عصب های آسیب دیده را مشخص کند. سپس پزشک به آرامی دارو را در محل مشخص شده تزریق میکند که معمولا ترکیبی از داروهای بی حسی و ضد التهاب ( کورتیکواستروئیدها )می باشد.

بعد از تزریق برای چند ساعت بر روی تخت و یا صندلی استراحت میکنید.

چه احساسی موقع تزریق اپیدورال داریم؟

ممکن است هنگام تزریق کمی احساس گزگز داشته باشید و یا هیچ چیزی احساس نکنید.

به دلیل استفاده از بی حسی ممکن است کمی ابتدا راه رفتن برای شما سخت باشد که کاملا طبیعی بوده و بعد از چند ساعت بر طرف می شود.

بلافاصله پس از تزریق ممکن است کاهش دردی را حس نکنید که  معمولا بعد از گذشت 48 ساعت از تزریق اثر داروها در کاهش درد را متوجه خواهید شد.

از مزایای تزریق اپیدورال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسکین درد به صورت طولانی مدت
  • کاهش التهاب اعصاب نخاعی
  • توانایی انجام کارهای روزانه بدون محدودیت قبلی که در اثر درد بوجود آمده بود.