راهنمای بعد از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی، عمل جراحی تنگی کانال نخاعیدر عده ای از افراد جامعه با افزایش سن مفصل های پشت مهره و لیگامان ها بیش از حد رشد می کنند و در نتیجه فضا برای ریشه های عصبی و نخاع تنگ می شود. این بیماری را تنگی کانال نخاعی می نامند.

عمل آزاد سازی تنگی کانال نخاعی ( لامینکتومی ) یکی از رایج ترین و موفقیت آمیز ترین عمل های جراحی ستون فقرات می باشد. که در طول عمل، جراح با برداشتن قسمتی از پشت یک و یا چند مهره، همزمان با حذف رباط هایی که به اعصاب فشار می آورند، اقدام به درمان بیماری می کند. در صورت نیاز به آزادسازی وسیع و یا وجود ناپایداری همزمان فیوژن مهره ها با پیچ و راد انجام میشود.

معمولا 2 تا 4 روز در بیمارستان بستری خواهید بود.

تغذیه بعد از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی

به علت داروهای بیهوشی که در حین عمل استفاده شده بعد از عمل و تا تشخیص کادر درمان می بایستی از غذاهای آبکی استفاده کنید و بعد از ترخیص رژیم غذایی معمولی میباشد.

مراقبت از زخم

هر 2 تا 3 روز یکبار پانسمان تعویض شود (بمدت 2 تا 3 هفته). روی زخم صرفا اسپری الکل 70 درصد شده و از کشیدن بتادین یا سرم یا پماد آنتی بیوتیک روی آن خودداری شود.

استحمام

تا 3-4 روز پس از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی می بایستی از استحمام خودداری کرده و پس از آن موقع استحمام محل زخم رابا پانسمان ضدآب بپوشانید. با همراه و روی صندلی نشسته و دوش بگیرید. بعد از حمام در صورت خیس شدن زیر پانسمان آنرا تعویض کنید.

در صورت نداشتن مشکل خاص،3 هفته بعد از ترخیص به مطب پزشک مراجعه کنید.

راه رفتن

بعد از جراحی میتوانید با کمربند طبی نشسته وروزی 2 تا 3 بار در حد تحمل راه بروید. در صورت تجویز پزشک روزها تا 3 هفته جوراب واریس پوشیده شود.در هنگام استراحت نیز حرکات انگشتان و مچ پا را بطور متناوب انجام دهید.

از نشستن و خوابیدن رو زمین خودداری کرده و از توالت فرنگی استفاده کنید.

موارد ممنوع

  • خم شدن: تا حدود 3 ماه از کمر خم نشوید ولی می توانید از زانو ها و لگن برای خم شدن کمک بگیرید.
  • چرخش کمر
  • بلند کردن اجسام سنگین تر از 5 کیلوگرم
  • استفاده از دخانیات

بریس ( کمربند طبی )

استفاده از بریس به شما کمک میکند که ناخواسته حرکات ممنوع را انجام ندهید و ستون فقرات شما را در وضعیت صحیح ثابت نگه می دارد. معمولا بریس نرم TLSO یا LSO بمدت 2تا3 ماه بعد از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی لازم است.

رانندگی پس از عمل جراحی تنگی کانال نخاعی

8 تا 12هفته بعد از عمل میتوانید رانندگی کنید.

علائم خطر و مراجعه به بیمارستان یا تماس با پزشک

  • درد شدید و مقاوم به درمان دارویی
  • عدم کنترل ادرار و مدفوع
  • تب بالای 38 درجه
  • ترشح از محل عمل

مطالب مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید